Podział wózków widłowych

 

Podział wózków widłowych charakteryzowany jest min. przez stosowany napęd czy przeznaczony typ pracy wózka. Istnieją różne sposoby zasilania maszyn jakimi są wózki widłowe, najpowszechniejszymi opcjami zasilania są: gaz (LPG), olej napędowy (Diesel) oraz prąd elektryczny. Wózki o napędzie elektrycznym sprawdzą się głownie podczas prac wewnętrznych (głównie dzięki mniejszemu rozmiarowi i swojej zwrotności), natomiast w pracach na otwartym terenie lepsze rozwiązanie stanowią wózki spalinowe (choć po instalacji odpowiednich filtrów również nadadzą się do prac wewnętrznych).

Z uwagi na różnorodność pełnionych przez wózki widłowe funkcji, różnią się one między sobą swoją budową. Warto rozważyć zatem do jakiego typu pracy dana maszyna będzie głównie eksploatowana. Ze względu na pełnione funkcje wytypować możemy:

- Wózki terenowe (używane podczas prac w wyjątkowo trudnych warunkach, gdzie praca wiąże się z pokonywaniem przeszkód: np. na placach budowy).

Rys. 1. Wózek widłowy terenowy Diesel

- Wózki wysokiego składowania,

Rys. 2. Wózek widłowy wysokiego składowania

- Wózki boczne (stosowane głownie w przemyśle),

- Wózki skrętne (sprawdzające się w pracy w małych przestrzeniach),

- Wózki podnośnikowe (sprawdzające tam gdzie zachodzi transport wielkich ładunków, bez możliwości ich podziału),

Rys. 3. Wózek widłowy podnośnikowy

- Wózki kontenerowe (służące do transportu ładunków o najwyższej masie: w portach do przenoszenia kontenerów, załadunku i rozładunku statków transportowych),

- Wózki antywybuchowe (użytkowane w miejscach produkujących substancje niebezpieczne).